nieuwe oplossingen
in co-creatie werkende oplossingen ontwerpen voor complexe vraagstukken.
Van onderwijs, overheden en maatschappelijke organisaties wordt verwacht dat ze nieuw beleid, impactvolle programma’s of nieuwe dienstverlening ontwikkelen als oplossing voor de complexe maatschappelijke vraagstukken. Door ‘verkokering’ tussen en binnen afdelingen, de waan van de dag en de druk vanuit media of politiek komt die vernieuwing vaak moeizaam van de grond. Terwijl de noodzaak om tot betere, meer omvattende oplossingen te komen, juist met de dag toeneemt.
-
Hoe breek ik door de verschillende sectoren en culturen heen?
-
Hoe verbind ik collega’s en andere organisaties aan een gezamenlijke maatschappelijke opgave?
-
Hoe krijgen we op het grensvlak van systeem- en leefwereld nieuwe passende oplossingen en samenwerkingen?
-
Hoe creëer ik veiligheid en focus om tot vernieuwing te komen?
Samen met andere belanghebbenden werken aan het ontwikkelen van oplossingen voor complexe vraagstukken. Geen gemakkelijke opgave.
Met het Social Profit Canvas werken we ontwerpend van buiten naar binnen. Wat is het maatschappelijk vraagstuk waarvoor wij een oplossing zoeken en wat is de verandering die we willen zien in de samenleving? Vanuit dit brede kader werken we stapsgewijs naar het concrete toe. En komen zo tot de ingrediënten en een richtinggevend kader om de juiste interventies met optimaal effect te kunnen bedenken.
Vanuit hier gaan we het designproces in met belanghebbenden. Wij zien dat de noodzakelijk kennis en expertise vaak al in de organisaties aanwezig is: een goede mix van professionals met een open houding en de bereidheid om verder te komen. Zo creëren we draagvlak en betrokkenheid voor de uiteindelijke oplossing. Een werkende oplossing die gericht is op sociale winst en waarde en bijdraagt aan een betere samenleving.
Ik zie dat onze professionals beter in staat zijn om zich in te leven in de standpunten van de andere partijen, maar ook om anderen te overtuigen van het nut en de noodzaak van de interventie.
– Huub de Haan
Of onze andere cases:
Leefstijlinterventies zetten hun interventies beter in de markt
RIVM biedt eigenaren van leefstijlinterventies een ondersteuningsprogramma zodat zij hun interventies beter in de markt kunnen zetten. En zelfstandig het effect van hun interventie weten te vergroten en verbreden. WHISE verzorgde de invulling van het programma.
Bewegen om gezien te worden
Onderzoek toont al jaren aan dat sport en bewegen een belangrijke functie heeft in de preventie van zorg. Dit geldt ook voor blinde en slechtziende senioren. Bewegen voorkomt het sociaal isolement, bevordert participatie en verbetert de kwaliteit van leven. Toch blijkt het opzetten van een beweeggroep voor deze doelgroep lastig.
een innovatieve aanpak om de sociale basis te verstevigen
WIJeindhoven kreeg de opdracht om een innovatieve aanpak te ontwikkelen om de sociale basis in de wijken te verstevigen. En daarmee antwoorden te vinden op de zorg- en welzijnsvraagstukken. Hiermee startte een intensief creatieproces met generalisten en inwoners, begeleid door WHISE.
Dit levert het je op:
-
Met het Social Profit Canvas als kapstok krijgt het designproces een extra dimensie: door vanuit impact te verbinden werk je samen toe naar de ‘betere oplossingen’ met meer social profit als effect.
-
Een gedeeld verwachtingspatroon over welke sociale winst en waarde het ontwerp in zich moet hebben. En hoe de effecten in kaart te brengen.
-
Vanuit een inspirerend proces samen ontwerpen en realiseren van passende oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken mét social profit. En recht doen aan de belangen van velen.