Waardevolle strategie

aanscherpen van strategie en beleid

De tijd van nu vraagt om echt andere keuzes. Een nieuwe balans tussen economisch, duurzaam en sociaal is noodzakelijk. In alle sectoren piept en kraakt het. Er komen steeds nieuwe uitdagingen bij, terwijl er niets af gaat. Dat kan niet meer. Er moeten keuzes worden gemaakt. Maar welke? Durven we bijvoorbeeld de traditionele leerprestaties in het onderwijs iets te ‘downsizen’, omdat we vinden dat burgerschap voor onze kinderen essentieel is voor een rijkere ontwikkeling? Durven we als bedrijfsleven economische doelen en winst bij te stellen, omdat we meer willen inzetten op sociale winst? En zo ja, hoe doen we dat dan?

  • Wanneer durven we te kiezen voor meer maatschappelijke opbrengsten en minder financieel rendement?

  • Durven we het korte termijn resultaat los te laten en te gaan sturen op duurzame impact?

  • Hoe ontwerpen we heldere richtingen voor het complexe krachtenveld waarin we zitten?

We zetten de stip op de horizon waar we voor gaan, waarin we geloven. En waarbij we kunnen laten zien dat we sociale winst en waarde realiseren. Daarbij maken we keuzes voor versterking van de unieke positie die vakmanschap, ervaring en talenten ons geven om het verschil te maken. Omdat dit nodig is voor een betere wereld en voor onszelf. Er wordt een gezamenlijk impactstatement gecreëerd dat bijdraagt aan draagvlak en richting in de besluitvorming. Alle belanghebbenden voelen zich hierdoor aangesproken en het moreel kompas houdt de mensen op waarden bij elkaar om ook in woelige wateren koers te houden.

Mooi om te zien dat de gezinnen daarin steeds centraal stonden. Het ging echt over de inhoud, geen verhullende termen of abstract beleid; alles werd zo concreet mogelijk benoemd. Ook de vinger op de zere plek.

– Teun Haans

Of onze andere cases:

De Schitterende Waarde van GLOW

De Schitterende Waarde van GLOW

De Schitterende Waarde van GLOW In de zoektocht naar de ware betekenis en impact van het GLOW-lichtfestival, ontbrak nog de overkoepelende motivatie. Dit was het moment waarop WHISE en GLOW de handen ineensloegen, gebruikmakend van het Social Profit Canvas om richting...

Waardemeter toont échte doel Grote Clubactie: maatschappelijke impact

Waardemeter toont échte doel Grote Clubactie: maatschappelijke impact

Al meer dan 50 jaar gaan clubleden de straat op om loten te verkopen voor de Grote Clubactie. Zo’n tachtig procent van de gehele opbrengst vloeit weer direct de clubkas in. Een succesvol concept dat verenigingen helpt financieel gezond te blijven en te groeien. ‘De meeste loten verkopen’ leek het hoogst haalbare voor clubleden. Maar was dat ook zo? De Grote Clubactie vroeg Whise om dat te onderzoeken. Dankzij de nieuwe Waardemeter-tool lukte het om zichzelf vernieuwd op de kaart te zetten.

Dit levert het je op:

  • Verschillende belangen en overtuigingen komen samen in richtingen voor meer sociale winst en waarde

  • Betere positie door meer inzicht en scherpte op eigen interventies

  • Weten waar je voor staat waardoor je nee kunt zeggen.

  • Een missie die in lijn ligt met de waardecreatie die je wilt realiseren en die je een legitieme positie geeft in een complex speelveld.

Ik wil mijn effecten in beeld brengen

Q