ondergrenzen
De kritieke publieke waarde van je organisatie in beeld
Schaarste in tijd, middelen, capaciteit en kwaliteit, kritische vragen vanuit een opdrachtgever of een te grote diversiteit aan interventies: we moeten keuzes maken om winstgevend en waarde creërend te blijven. Zeker met een sterke terugloop aan middelen voor het maatschappelijk veld in het vooruitzicht. Deze keuzes zijn niet de meest leuke om te maken en roepen vaak weerstand op. De ‘kaasschaaf- methode’ is dan vervolgens een veelgebruikte aanpak maar lost de werkelijke vraagstukken niet op.
- Hoeveel tijd en energie kan ik investeren in de inwoner?
- Wanneer is het niet meer veilig voor de professional?
- Wanneer kan ik mijn resultaten niet meer realiseren?
- Kortom: Wanneer is het punt bereikt waarop een interventie niet meer in staat is de waarde te leveren waarvoor zij wordt ingezet?
Verdiepingssessie ‘Ondergrenzen’
Je hebt een duidelijk beeld van de effecten die de interventie voor de samenleving moet opleveren. Deze interventie is in staat maatschappelijke ‘winst en waarde’ te creëren. Dat wil zeggen; de waarde die we erin stoppen is kleiner zijn dan de waarde die we eruit halen. Maar door (externe) invloeden staat deze waarde creatie onder druk.
Wanneer het punt wordt bereikt waarop de interventie niet meer in staat is de waarde te creëren waarvoor zij is gemaakt komt de vraag pas naar boven over de ‘Kritieke Publieke Waarde’. Wanneer je vooraf de ondergrenzen helder hebt geformuleerd kan je bepalen op welke punten er onder geen enkele omstandigheden mag worden ingeleverd en hier tijdig op anticiperen of onderhandelen.
Met de verdiepingssessie ‘Ondergrenzen’ ontwikkel je een scherper inzicht om de ondergrenzen en handelingsperspectieven zelf vast te stellen. Door deze ondergrenzen helder te formuleren bepaal je:
- De grenzen van de eigen professionele ruimte. Waar ben ik van in relatie tot anderen?
- De verdeling van inzet. Waar moeten we kost wat kost op blijven inzetten?
- De uitvoerbaarheid van de opdracht. Kunnen we dit nog wel verantwoorden aan de opdrachtgever?
- De minimale missie. Kunnen we onze missie nog wel uitleggen aan onszelf?
Bij de werksessie ondergrenzen ontstonden interessante discussies. In het buurthuis maken we continue afwegingen in wiens belang we handelen. Een bezoeker die agressief overkomt heeft vaak hulp nodig, hulp die wij kunnen bieden, maar het gedrag heeft ook invloed op andere bezoekers, het gevoel van de medewerker. Wanneer kies ik voor veiligheid en wanneer voor inclusiviteit? Wanneer ga ik hulpverlenen en wanneer moet ik een norm stellen? Dit leidde tot de discussie over wat echt belangrijk is en waarom we bepaalde keuzes maken.
– Manager Buurthuis
Dit levert het je op:
- Je krijgt inzicht in hoe publieke waarde, klantwaarde en stakeholder waarde elkaar kunnen versterken.
- Je bent in staat de inzet van je capaciteit beter te verdelen.
- Je krijgt meer inzicht in de onderlinge samenhang tussen normen en waarden.
- Je krijgt meer argumenten in het gesprek tussen opdrachtgevers en opdrachtnemers.
- Je krijgt meer duidelijkheid over waar je van bent en tot waar je professie rijkt