Waardemeter toont échte doel Grote Clubactie: maatschappelijke impact

Al meer dan 50 jaar gaan clubleden de straat op om loten te verkopen voor de Grote Clubactie. Zo’n tachtig procent van de gehele opbrengst vloeit weer direct de clubkas in. Een succesvol concept dat verenigingen helpt financieel gezond te blijven en te groeien. ‘De meeste loten verkopen’ leek het hoogst haalbare voor clubleden. Maar was dat ook zo? De Grote Clubactie vroeg Whise om dat te onderzoeken. Dankzij de nieuwe Waardemeter-tool lukte het om zichzelf vernieuwd op de kaart te zetten.

Frank Molkenboer, directeur Grote Clubactie: “Met ons vijftigjarig bestaan in het vooruitzicht, startten we twee jaar geleden het Social Profit Canvas-onderzoek met Whise. Doel was om erachter te komen wat de betrokkenheid en motivatie was van de lot(ver)kopers. Dat leidde tot verrassende inzichten.”

We dachten dat lotverkopers vooral zoveel mogelijk loten wilden verkopen, de beste wilden zijn. Maar de belangrijkste motivatie bleek ‘iets voor een ander te kunnen doen

Frank molkenboer

‘Door de club, voor de club’

Sinds de start van de Grote Clubactie is het doel altijd hetzelfde geweest: financieel gezonde clubs. De actie loopt nog altijd heel goed, maar het werd tijd om de formule te verfijnen en zo verder te kunnen groeien. Die ambitie legde de Grote Clubactie voor aan Whise. Molkenboer: “We wilden tegenwicht bieden aan de open loterijmarkt. Meer waarde creëren voor de Grote Clubactie en de maatschappij.”

Whise gebruikte het Social Profit Canvas om de sociale winst en waarde van de Grote Clubactie in kaart te brengen. Tijdens vier sessies heeft het team van GCA het Social Profit Canvas ingevuld. Wie zijn de belanghebbenden van de Grote Clubactie en wat levert meedoen hen op? “Voor ons kwamen de lotenverkoper, de lotenkoper en de vereniging als meest relevante doelgroepen naar voren”, vertelt Molkenboer. “En als we keken naar de essentie van de Grote Clubactie, bleek onder meer ‘Door de club, voor de club’ belangrijk te zijn. Ook ‘De extra’s mogelijk maken’ is een belangrijke waarde. We hebben liever dat leden €3000 ophalen en dit gebruiken voor het opknappen van clubkantine, dan een sponsor die €5000 doneert. Dit laat goed zien wat de maatschappelijke impact van de club is.”

Waarde van de Waardemeter

De ingevulde canvassen vormden de inzet voor de Waardemeter; een tool om de waarde van de Grote Clubactie per doelgroep te onderzoeken. Vanuit de doelgroepen lotverkopers, -kopers en de vereniging werd antwoord gevraagd op verschillende vragen: Waarom doe je mee aan de Grote Clubactie? Waarom is dat belangrijk voor je? En heeft de Grote Clubactie jouw daarbij geholpen?

“We dachten dat lotverkopers vooral zoveel mogelijk loten wilden verkopen, de beste wilden zijn. Maar de belangrijkste motivatie bleek ‘iets voor een ander te kunnen doen’”, vertelt Molkenboer verrast. “De kinderen vonden het vooral belangrijk om hun club te helpen. Op deze manier konden ze dat doen. Ook was het, in deze online tijd, leerzaam voor de kinderen om langs de deuren te gaan, initiatief te nemen en assertief te zijn.”

De Waardemeter liet het team van de Grote Clubactie inzien dat er méér doelen zijn dan het ophalen van geld. En dat de maatschappelijke impact van verenigingen groter is dan gedacht. Molkenboer: “Dit hele proces heeft ons geholpen om anders te denken, om onze propositie te herijken. Van alleen kijken naar de financiële waarde, óók kijken naar de maatschappelijke waarde van clubs. Onze nieuwe slogan is dan ook: Supporter van de mooiste momenten.”

Impact samenwerking Whise blijft

De Grote Clubactie en Whise werken al jaren samen in diverse projecten, dus Molkenboer kende de meerwaarde van het bureau. “Whise kent ons en onze processen goed. Ze hebben het talent onze organisatie objectief te bekijken en zien waardes die voor ons vanzelfsprekend zijn”, vertelt Molkenboer. “Tijdens de sessies konden we vrijuit denken en roepen; Whise vatte dat uitstekend samen en rubriceerde alles. Zij stellen vervolgens de juiste vragen om te komen tot het canvas voor de Grote Clubactie.”

De impact van de samenwerking is nog steeds merkbaar binnen de organisatie. Dat heeft ook consequenties voor bijvoorbeeld de communicatie. Ook hierin is de focus verschoven, waarbij geld meer een middel is geworden dan een doel. Molkenboer herkent het in de interne bedrijfsvoering: “In plaats van denken aan hoeveel loten we kunnen verkopen, vragen we ons nu af hoe we meer impact kunnen maken. En wat iets betekent voor onze organisatie in plaats van wat het oplevert. Dat is maatschappelijke impact!”

mark wolbert

Het kan anders én het kan beter. Dat zijn mijn drijfveren geweest om al op jonge leeftijd te starten met mijn eigen onderneming. Altijd op zoek naar vernieuwende oplossingen en manieren om complexe vraagstukken eenvoudig te maken. Bekijk mijn profiel.