De Schitterende Waarde van GLOW

In de zoektocht naar de ware betekenis en impact van het GLOW-lichtfestival, ontbrak nog de overkoepelende motivatie. Dit was het moment waarop WHISE en GLOW de handen ineensloegen, gebruikmakend van het Social Profit Canvas om richting te geven aan hun maatschappelijke impact.

“Het Social Profit Canvas heeft geholpen om de soms vage concepten van sociale waarde ook commercieel en concreet te maken,” merkt Ralf van Lieshout op, de marketing- en communicatiestrateeg van GLOW. “We hebben ontdekt wat de werkelijke impact van GLOW is en hoe we dat kunnen vertalen naar zakelijke kansen. Het spanningsveld tussen het artistieke en maatschappelijke enerzijds en het commerciële anderzijds.”

We hebben ontdekt wat de werkelijke impact van GLOW is en hoe we dat kunnen vertalen naar zakelijke kansen

Ralf van Lieshout

Bekijk zijn verhaal

De impact van het regionale festival 

“Wat het Social Profit Canvas ons heeft laten zien – en dat is een uiterst belangrijke bevinding – is dat de impact van GLOW voornamelijk regionaal is,” vervolgt Ralf. “Wat doet GLOW? Het brengt mensen in de regio samen rondom lichtkunst.”  

Door GLOW voelen mensen zich meer verbonden met elkaar en met de stad, dat is sociale cohesie. En die sociale cohesie is gunstig voor het leefklimaat en het vestigingsklimaat voor de regio.  

Vanuit de maatschappelijke impact van sociale cohesie kunnen we nu de stap zetten richting het commerciële aspect van leef- en vestigingsklimaat wat belangrijk is voor het bedrijfsleven. Zo ontstaan extra mogelijkheden om aan bedrijven uit te leggen waarom GLOW ook voor hen interessant is. Er kan beredeneerd worden waarom mensen makkelijk naar de stad getrokken worden en waarom dit aantrekkelijk is voor de omliggende gemeenten. Dit creëert meer samenwerkingsmogelijkheden voor GLOW. 

De unieke verbinding 

De doelstelling van GLOW is om een van de meest toonaangevende lichtkunstfestivals ter wereld te zijn. Deze doelstelling werd krachtiger door deze nog scherper vanuit de missie in te vullen: de stad maakt GLOW. Samen met de stad ontwikkelen ze lichtkunst. Dit maakt hen niet alleen verbindend maar ook uniek. 

“Mensen verbinden, het is van de mensen voor de mensen. Bedrijven uit de regio, onderwijs, kunstenaars en bewoners zijn allemaal betrokken bij de ontwikkeling van GLOW,” legt Ralf uit. “Ook ontstaan er verbindingen tussen mensen wanneer ze als bezoekers elkaar ontmoeten.” 

Die verbinding werd ook bevestigd door het publieksonderzoek dat werd uitgevoerd. Mensen voelen zich steeds meer verbonden met elkaar en de stad. Hoe vaker mensen GLOW bezoeken, hoe groter dat effect is. De verbinding staat centraal en daarmee kunnen we keuzes maken die daarbij passen. Mensen moeten met elkaar kunnen praten en samen van lichtkunst kunnen genieten. Dit versterkt de ‘weak ties’, contacten binnen een sociaal netwerk die minder frequent en intensief zijn dan sterke banden. Ze bieden vaak onverwachte en waardevolle kansen.

“Sociale cohesie is volgens Madanipour (1998, 2003) voor een belangrijk gedeelte een sociaalruimtelijk thema. De mate waarin en manier waarop mensen zich met elkaar verbinden is immers afhankelijk van mogelijkheden om te ontmoeten: verbondenheid ontstaat alleen als mensen toegang tot elkaar hebben. Ruimte voor ontmoeting speelt daarom een belangrijke rol in het faciliteren van sociale cohesie. In het rapport ‘Vertrouwen in de buurt’ constateert de WRR dat het belang van alledaagse ontmoetingsplekken wordt onderschat (WRR, 2005). Daarbij gaat het niet alleen om intensief, persoonlijk contact, maar ook om publieke familiariteit: een vertrouwdheid op basis van herhaalde observatie van anderen (Blokland, 2009, 27-28; Goffman, 2005); een vorm van de eerder genoemde weak ties: ‘Publieke familiariteit resulteert uit geregelde ontmoetingen tussen vreemden die daardoor ‘ontvreemd’ raken. Dat is een voorwaarde voor het opbouwen van vertrouwen en het creëren van een ‘comfort zone’/thuis voelen’. De centrale functie van ontmoetingsplekken is de notie van publieke familiariteit (Blokland, 2009) en kunnen weak ties faciliteren.” (Lees: Literatuurstudie Sociale Cohesie, Verwey-Jonker Instituut).

Op deze manier een lichtfestival organiseren, door de stad en de regio en voor de stad en de regio, met de sociale impact die dit heeft, is uniek in de wereld. En dat maakt GLOW toonaangevend! 

Meer focus 

Door de logica die was ontwikkeld met het Social Profit Canvas werd alles in één keer helder. Alles wat we doen kan nu aan die logica getoetst worden.  

Het Social Profit Canvas bleek een instrument te zijn in het creëren van samenhang en het concretiseren van ambitieuze doelen. Door gezamenlijke werksessies werden de abstracte visies vertaald naar tastbare acties, waardoor GLOW zich niet alleen als een regionaal evenement manifesteert, maar zich ook beter kan positioneren op het wereldtoneel. Het canvas bood een raamwerk om de impact van GLOW te meten en te tonen, en om de verbinding tussen mensen, bedrijven, maatschappelijke organisaties en bezoekers te stimuleren. 

“Ik vond het ook heel fascinerend om te zien dat als ik anderen adviseer het altijd veel makkelijker gaat. Als je zelf in een organisatie zit, is dat super moeilijk. En dan heb je dus soms ook weer die externe blik even nodig. In dit geval WHISE,” concludeert Ralf. 

mark wolbert

Het kan anders én het kan beter. Dat zijn mijn drijfveren geweest om al op jonge leeftijd te starten met mijn eigen onderneming. Altijd op zoek naar vernieuwende oplossingen en manieren om complexe vraagstukken eenvoudig te maken. Bekijk mijn profiel.