wie vertelt ons wat de waarde van onze dienstverlening is?
Economen vertellen wat de kosten en baten zijn van de ingezette dienstverlening. Toezichthouders en financiers vertellen aan elke eisen organisaties moeten voldoen. Sociologen vertellen hoe belangrijk het is om deel te nemen aan activiteiten in de buurt en zelf een actieve bijdrage te leveren.
Steeds meer leggen we het vertrouwen in handen van verschillende wetenschappen om te vertellen of maatschappelijke organisaties de juiste resultaten halen. Maar geven die resultaten uiteindelijke wel een goed antwoord op de vraag of de dienstverlening een positieve impact op de samenleving heeft en wie daar de profit van heeft?
“We zijn gaan waarderen wat we meten,
we moeten willen meten wat we waarderen”
Gert Biesta – Professor of Education
waarom social profit zoveel meer zegt dan non-profit
Voor organisaties die een maatschappelijk belang dienen wordt vaak de term non-profit gebruikt. Daar spreekt impliciet een negatief waardeoordeel uit. Alsof het creëren van waarde voor mens en samenleving geen profijt oplevert…. Social profit is een positievere, meer accurate beschrijving van een oriëntatie op het teweegbrengen van waarde voor belanghebbenden in de gemeenschap. Om overheden, bedrijven en organisaties te helpen bij het realiseren en aantonen van die waarde, hebben wij het Social Profit Canvas ontwikkeld.
Het is effectiever om op basis van onvolledige informatie in gesprek te gaan, dan te blijven zoeken naar de ideale dataset.
Raad voor Volksgezondheid en Samenleving, mei 2019
het social profit canvas
Het Social Profit Canvas verrijkt je gedachten, laat je ontdekken, samen een taal ontwikkelen en winst en waarde afwegingen maken. Om deze vervolgens toe te passen en meer social profit laat realiseren. Het canvas is de uitkomst van een jarenlange samenwerking tussen TIAS (School voor Business and Society) en WHISE. Met het Social Profit Canvas leggen we verbindingen tussen non profit, profit organisaties en overheden voor de maatschappelijke uitdagingen die voor liggen. Zij komen in de dagelijkse praktijk met het Social Profit Canvas nu al tot een anders denken en doen.