Zie jij de maatschappelijke waarde?

Is de Grote Clubactie meer dan alleen maar loten verkopen?

De Grote Clubactie is zeer succesvol en breekt jaarlijks verkooprecords door kinderen loten te laten verkopen voor hun vereniging. Dit levert extra geld op voor (sport)verenigingen om bijvoorbeeld nieuwe materialen te kopen of sporten betaalbaar te houden. Naast het verkopen van loten leren kinderen ook belangrijke vaardigheden zoals lef, zelfvertrouwen en doorzettingsvermogen en wordt er iets gedaan voor anderen en de eigen club. De sociale winst en waarde van de Grote Clubactie is onderzocht door WHISE, waaruit blijkt dat de voornaamste reden waarom kinderen meedoen aan de actie is om iets voor de ander te doen en om hun eigen club te helpen. De Grote Clubactie kan door het inzicht in waarden en motieven van de deelnemende kinderen beter sociale winst en waarde creëren en bijdragen aan de samenleving.

 

Navigeer met behulp van de pijlen door ons canvas:

het vraagstuk vanuit de samenleving

De Grote Clubactie draait succesvoller dan ooit. Nog nooit zijn zoveel loten verkocht en het lijkt erop dat ook dit jaar records worden verbroken. Door kinderen loten te laten verkopen voor hun club kunnen verenigingen elk jaar een extraatje ophalen. Met het opgehaalde geld kunnen (sport)verenigingen bijvoorbeeld nieuwe materialen kopen, sparen voor een grote verbouwing of juist zorgen dat sporten betaalbaar blijft voor iedereen. Maar is dit het enige wat de Grote Clubactie oplevert? Hoe zit het met alles wat er om het verkopen van de loten heen gebeurt? Wat is nou eigenlijk de sociale winst en waarde van de Grote Clubactie?

De case van de belanghebbende

Stel je voor, je bent zeven jaar en gaat voor het eerst op pad om lootjes te verkopen voor jouw voetbalclub. Je loopt naar de buren en gaat klaarstaan voor de deur om aan te bellen. Je wilt heel graag je lot verkopen maar toch is het een beetje spannend. Aanbellen bij mensen die je niet zo goed kent, uitleggen waarom je hier bent en vragen of ze een lootje van je willen kopen. Om dit te doen is lef, zelfvertrouwen, doorzettingsvermogen en nog veel nodig.

Naast lootjes verkopen gaat de Grote Clubactie voor kinderen ook over iets voor de ander doen en om het helpen van zijn of haar club.

De vraag van de klant

Aan WHISE werd gevraagd om de sociale winst en waarde van de Grote Clubactie in beeld te brengen.

Rondom de Grote Clubactie lijkt er veel meer te gebeuren dan enkel het verkopen van lootjes. Toch is lastig om concreet te maken wat dat nou precies is. Hoe kom je achter de impact die ontstaat? Aan WHISE werd de vraag gesteld om dit beter in beeld te brengen. Met als belangrijkste vraag:

Wat is de sociale winst en waarde van de Grote Clubactie?

Onze interventie

Samen met de Grote Clubactiehebben wij een social profit traject doorlopen. Met het team en relaties hebben we de sociale winst en waarde van de Grote Clubactie in kaart gebracht. Het is van belang om op een andere manier dan enkel financieel te kijken naar de waardecreatie voor klanten én voor de samenleving.

Met als directe resultaat

Er is duidelijk inzicht in de waarden en motieven van kinderen rondom de Grote Clubactie. De waardenmeter geeft een uitgebreide dataset die zorgt dat er veel informatie over de sociale winst en waarde van de Grote Clubactie beschikbaar is.

Met als belangrijkste inzichten:

  • De voornaamste reden waarom kinderen meedoen aan de Grote Clubactie is om iets voor de ander te doen.
  • De voornaamste reden waarom kinderen zich willen inzetten voor anderen is om zijn of haar club te helpen.

Met als uitkomst

Door het gebruik van de waardenmeter is de Grote Clubactie beter bewust van waarden en motieven van de deelnemende kinderen waardoor zij hier beter op in kunnen spelen.

 

De impact op de samenleving

Door onze inzet is het voor de Grote Clubactie inzichtelijker geworden welke positieve bijdrage zij leveren aan de samenleving. Nu en in de toekomst.

Hierdoor is de Grote Clubactie beter in staat om sociale winst en waarde te creëren en op deze manier iets te kunnen bijdragen aan de samenleving.