effecten in beeld

meer social profit maken én laten zien

Een rijtje cijfers, een mooi grafiekje, alle indicatoren met een groen vinkje en een kort voorbeeld van de praktijk. Is dit nu de enige manier om belanghebbenden te informeren over de waarde van maatschappelijke interventies?

Hoe maak je een kloppend verhaal van jouw specifieke interventie? En wat is daar uniek aan? Wat is de verandering die jij in gang zet en samen met anderen teweegbrengt.

  • Hoe weet ik welke interventies écht werken, ook op de langere termijn?
  • Wat leveren interventies op voor wie?
  • Hoe breng ik waarde voor de verschillende stakeholders in beeld?
  • Hoe breng ik het effect van preventie in kaart?

Om de winst en waarde van maatschappelijke interventies te vergroten en zichtbaar te maken, zetten wij het Social Profit Canvas in. Welk resultaat lever je concreet op, welke uitkomsten verwacht je en welke impact hoop je daardoor te realiseren? Een sterk antwoord op deze vraag krijg je door samen met de begunstigden, professionals, management en externe belanghebbenden om tafel te gaan. Zo ontstaat een gezamenlijke taal en focus die door alle belanghebbenden omarmd wordt. Waarbij de bedoeling altijd centraal staat.

Het vereist een gezamenlijke inspanning van alle belanghebbenden, inclusief de begunstigden, om de van interventies op een transparante en toegankelijke manier te evalueren en te monitoren. Dit kan helpen om het bewustzijn te vergroten over de voordelen van de interventies en om de inzet en financiering aan te passen.

Het canvas heeft ons geleerd om stil te staan bij aannames die we altijd al deden. Kloppen onze aannames en hoe kunnen dat dan aantonen? Waar we al discussiërend achter kwamen is dat bewijs niet altijd een hard cijfer is. Soft proof, zoals storytelling van ouders en professionals, geven ook handvatten om op verder te bouwen.

– Huub de Haan

Of onze andere cases:

De Schitterende Waarde van GLOW

De Schitterende Waarde van GLOW

De Schitterende Waarde van GLOW In de zoektocht naar de ware betekenis en impact van het GLOW-lichtfestival, ontbrak nog de overkoepelende motivatie. Dit was het moment waarop WHISE en GLOW de handen ineensloegen, gebruikmakend van het Social Profit Canvas om richting...

Waardemeter toont échte doel Grote Clubactie: maatschappelijke impact

Waardemeter toont échte doel Grote Clubactie: maatschappelijke impact

Al meer dan 50 jaar gaan clubleden de straat op om loten te verkopen voor de Grote Clubactie. Zo’n tachtig procent van de gehele opbrengst vloeit weer direct de clubkas in. Een succesvol concept dat verenigingen helpt financieel gezond te blijven en te groeien. ‘De meeste loten verkopen’ leek het hoogst haalbare voor clubleden. Maar was dat ook zo? De Grote Clubactie vroeg Whise om dat te onderzoeken. Dankzij de nieuwe Waardemeter-tool lukte het om zichzelf vernieuwd op de kaart te zetten.

Woorden geven aan de grote impact van cultuureducatie

Woorden geven aan de grote impact van cultuureducatie

Woorden geven aan de grote impact van cultuureducatie Wat is de economische waarde van cultuur en cultuureducatie? En wat is de impact ervan op de maatschappij? Vragen waar veel organisaties in deze sector over struikelen. Voor de organisaties is het belang wel...

Dit levert het je op:

  • Je ontrafelt je interventie en de effecten daarvan op een heldere en eenduidige wijze
  • Je maakt de sociale winst en waarde van jouw programma, activiteit of organisatie zichtbaar.
  • Je duidt met elkaar wie welke waarde creëert
  • Je komt tot concrete acties om meer sociale winst en waarde te creëren en cijfers en verhalen de juiste plaats te geven.

Ik wil mijn effecten in beeld brengen

Q