Veel meer inzicht in onze gezamenlijke impact dankzij social profit canvas
Voor iedereen die even hulp nodig heeft om mee te doen in Tilburg is er Menss, een netwerk van zeven sociale organisaties. Zij schakelden Whise in om hun gezamenlijke positionering aan te scherpen en meer inzicht te krijgen in hun impact op mens en samenleving. Bic Driessen, werkzaam bij Menss-organisatie MST, is enthousiast over deze methode: “Het helpt om zaken uit elkaar te trekken en zo onze succesindicatoren te herkennen.”
Menss (Meedoen en Sociale stijging) is een team van zeven sociale organisaties in Tilburg: ContourdeTwern, Feniks, Krachtcentrale 013, MST, Broodje Aap Linke Soep, Groeituin013 en SK013. Allen met hun eigen expertise, helpen zij inwoners van Tilburg om stappen te zetten om mee te doen in de samenleving. Zoals begeleiding naar (vrijwilligers)werk, meedoen aan activiteiten en cursussen en het opbouwen van een sociaal netwerk.
Met zeven organisaties dezelfde koers varen is natuurlijk uitdagend. Het traject met Whise was daarbij ondersteunend. Niet alleen om een breed gedragen propositie richting de samenleving te creëren, maar ook om de positie van Menss te versterken. Driessen: “Wij hebben allemaal een verschillende achtergrond. We wilden weten wat onze impact kan zijn op onze doelgroep, als wij ons als netwerk optimaliseren.”
We verstaan allemaal net iets anders onder ‘zelfredzaam’
Bic Driessen
Nuance in overeenkomsten
Whise zette het social profit canvas in om inzicht, richting en houvast te geven bij het creëren, vergroten, toetsen en zichtbaar maken van sociale winst en waarde. In verschillende sessies gingen de Menss-collega’s op zoek naar de gemene deler. Driessen: “We hebben veel overeenkomsten, maar hierin is ook veel nuance te zien. We verstaan bijvoorbeeld allemaal net iets anders onder ‘zelfredzaam’.“
Driessen was verrast te zien dat er effecten van hun inzet zijn op verschillende niveaus. “Het was goed om dat eens uit elkaar te trekken. Wat betekent elke stap die wij zetten voor de deelnemer, andere belanghebbenden, voor de samenleving? Zo kregen we de indicatoren voor succes veel helderder.”
Scherpe analyses
In vijf sessies kwamen zo uiteindelijk het complete social profit canvas op papier. “Dankzij deze methode is ons duidelijk geworden dat er veel verschillende vormen van impact zijn. En ook wat we in welke gradatie waar kunnen maken op het gebied van verwachtingen”, vertelt Driessen. “We zien het belang van onderlinge verbinding, zijn sterker en soepeler in onze samenwerking en kunnen ons beter profileren.”
De samenwerking met Whise verliep prima, vertelt Driessen: “Het viel me op hoe scherp de analyses van Mark en Jaap waren. Ze stelden kritische vragen en dwongen ons zo om onze propositie steeds verder in te dikken. Ze hebben veel kennis van zaken. Hun social profit canvas maakt het voor ons zoveel makkelijker om bij toekomstige aanbestedingen de juiste strategische keuzes te maken.”
mark wolbert
Het kan anders én het kan beter. Dat zijn mijn drijfveren geweest om al op jonge leeftijd te starten met mijn eigen onderneming. Altijd op zoek naar vernieuwende oplossingen en manieren om complexe vraagstukken eenvoudig te maken. Bekijk mijn profiel.