Woorden geven aan de grote impact van cultuureducatie
Wat is de economische waarde van cultuur en cultuureducatie? En wat is de impact ervan op de maatschappij? Vragen waar veel organisaties in deze sector over struikelen. Voor de organisaties is het belang wel duidelijk, maar hoe vertaal je dit naar investeerders, partners en deelnemers? Whise hielp een groep van vijf cultuurorganisaties om zichzelf op de kaart te zetten.
Het gaat om Lindenberg Cultuurhuis (Nijmegen), VRIJDAG (Groningen), CKE (Eindhoven), Scholen in de Kunst (Amersfoort) en KOO (Den Haag). Zij namen allemaal deel aan het Social Profit Traject en gingen concreet aan de slag met het realiseren van sociale waarde en winst te laten zien.
Teddy Vrijmoet (Lindenberg): “Een van de belangrijkste resultaten was voor ons het creëren van een universele ‘taal’, waarin we gemakkelijk kunnen uitleggen wat cultuureducatie echt is. En wat het verschil is met een avondje naar de schouwburg. We willen onszelf onderscheiden en duidelijk maken waar we wél en níet van zijn.”
In plaats van wat het níet is, wordt het nu tijd om te verwoorden wat cultuureducatie allemaal wél is
Pim Luiten
Meedoen door cultuureducatie
Culturele organisaties moeten voor toezichthouders en financiers aan bepaalde eisen voldoen, de ‘juiste’ resultaten halen en zich daarover verantwoorden. Maar geven die resultaten uiteindelijk wel een goed antwoord op de vraag of hun culturele interventie van waarde is voor de samenleving? Welke impact cultuur heeft? En wie daar dan profijt van heeft?
Het Social Profit Canvas gaat juist wel op zoek naar die antwoorden. Pim Luiten (VRIJDAG): “Wij willen ons nut duidelijker kunnen maken en het beter kunnen verwoorden. Cultuureducatie is méér dan een middel; het gaat om zelf meedoen en alle voordelen die dat iemand oplevert. Het traint zoveel vaardigheden, zoals presenteren en communiceren. Jong en oud wordt beter toegerust voor de maatschappij. We creëren dus maatschappelijke waarde”. Het is een andere dynamiek, zo legt Luiten uit: “Publiek kijkt toe, bij ons draait het om meedoen. Je maakt samen iets en er ontstaat een resultaat.”
Concreet maken in één taal
De vijf organisaties volgden onder begeleiding van Whise een traject bestaande uit verschillende trainingen. Doel was om de verbinding tussen resultaten, uitkomsten en impact zichtbaar te maken. En om een heldere en eenduidige taal te creëren die dit soort organisaties kunnen gebruiken richting alle betrokkenen. Vrijmoet: “De trainingen hebben ons geholpen om grip te krijgen op onze eigen propositie en hoe we verantwoordingsvragen kunnen beantwoorden. Alles is in universele thema’s te vangen. En we weten nu welke woorden we kunnen gebruiken om te tonen waar we voor staan en waar we van zijn.”
Alle organisaties hebben de wil om te laten zien dat de maatschappelijk impact breder is dan nu wordt gedacht. “In plaats van wat het níet is, wordt het nu tijd om te verwoorden wat cultuureducatie allemaal wél is”, zegt Luiten. “Het gaat niet over euro’s, maar veel meer over effect. Ordening in de juiste woorden maakt alles zoveel scherper.”
Bredere uitrol
Luiten en Vrijmoet zijn enthousiast over de methode en de aanpak van Whise. “Ze kunnen uitstekend luisteren en vragen ook dóór. De vertaling die we samen maken van onze impact kunnen we nu voorleggen aan onze branchevereniging”, vertelt Vrijmoet.
Doel is dat het traject een basis vormt voor een bredere uitrol in de sector. Luiten: “We gaan de resultaten toepassen in ons activiteitenplan voor 2024. Maar het is de bedoeling dat het nog breder wordt getrokken inderdaad. Zodat organisaties als de onze het Social Profit Canvas zelf kunnen gebruiken. En dat we allemaal ook gebruik maken van de universele uitkomsten.” Vrijmoet beaamt dit: “Ik gun het ons allemaal om een toegankelijk middel te hebben en een eigen taal om onszelf op de juiste manier op de kaart te zetten.”
mark wolbert
Het kan anders én het kan beter. Dat zijn mijn drijfveren geweest om al op jonge leeftijd te starten met mijn eigen onderneming. Altijd op zoek naar vernieuwende oplossingen en manieren om complexe vraagstukken eenvoudig te maken. Bekijk mijn profiel.